De Tao Expeditie

Al weer een paar dagen geleden, maar nog vers in ons achterhoofd.....de Tao Expeditie. In drie dagen voeren we, met een Banka (authentieke phillipijnse boot met drijvers), van Coron naar El Nido. Een reis langs een ontelbaar aantal begroeide rotsbulten in de Zuid Chinese zee omringt door witte palmstranden. Allemaal een heel hoog Pol, Pel en Pingo gehalte met hier en daar een vleugje Douwe Dabbert. Bootje varend, Phillipijnse koffie sippend, snorkelend boven coraal van anzichtkaartjes en eilandhoppend komen we de dagen, die erg kort lijken, door. Tao Philippines is een eco-organisatie opgericht om met toeristentripjes geld in te zamelen voor de afgelegen dorpen die we aandoen. Het ene dorp brengen we rijst. In het andere wordt een school of kinderdagverblijf gebouwd. Onze aanwezigheid wordt steeds erg op prijs gesteld...mensen zijn supervriendelijk. Alle kindjes hier lijken zwaai- en groetles op school te krijgen, we voelen ons een soort van koninklijke familie.

Voor ons zit na drie dagen dit avontuur er al weer op. Terwijl we in een honkie tonkie bus met gaten in de vloer de laatste kilometers afleggen naar El Nido verlang ik al weer naar het snorkelen, het vissen naar vis in alle kleuren van de regenboog en het hangen op die superbanka. Ook de andere twee koppels (Duits en Engels stel) waren uberchill, net als de crew die maar geen kramp leek te krijgen van die eeuwige smile. Maar wat wil je als je hier woont.

Enige nadeel: Kite nog niet gebruikt.....wel alvast een plank uit een hut gesloopt die eventueel dienst kan doen als board...

Na 6 uur in een minivan zitten we in Puerto Princessa! (Deb nog steeds geen gevoel in dr achterste) Dit schijnt de schoontste stad van Palawan te zijn! We betwijfelen dit. We zitten midden tussen de uitlaatgassen van auto,s, scooters, motorbikes en tricycles. Morgen vervolgen we onze weg naar Sabang voor 3 dagen!

Annieeeee!!!

Wow, begin nu lichtelijk jaloers te worden... Hoe was die boot dan? Niet zeeziek geworden? ach, 't ging vast allemaal heel relaxed, zo zien jullie er in ieder geval uit. Geniet, geniet, geniet!!!!
kus

Kuku

Nice nice!!! :D

Willeke

Ha Deb heb jullie site gevonden! Wat een ontzettend mooi avontuur, en erg leuk beschreven bijna in een ernest hemingway poetische manier!. Weet niet of jij of Jelle dit doet maar er schuilt een schrijver in 1 van jullie. Ik wens jullie verder nog een hele fijne tijd toe, pas goed op en geniet ervan!

liefs Willeke

karina

Wat een avontuur, prachtig natuur zo de foto's te zien
je kan er een boek overschrijven , veel plezier verder
groetjes karina

veronique

ik wil daar ook zijn!!!! x

Korry en Jaap

Fan Gela heard fan jimme web-log. Tige nijsgerrich; gau tafoege oan favorite sites en link maild oan Nynke en Arent.
We bliuwe jimme folgjen!.

Groetnisse, feilige reis tawinkse
kenJ

Patricia

Hoi Debra en Jelle,

Las via Debra haar Hyves over jullie plannen.
Geweldig zeg!
Gewoon gaan en zien wanneer jullie terugkomen? Heerlijk!

Zag dat jullie ook richting Vietnam gaan? Daar zijn wij net geweest, afgelopen oktober/november. Geweldig land, heel veel te zien!

Ik heb wel een paar leuke tips voor je!
- pho (de nationale soep) toch echt eens 's ochtends eten
- Bergvolkeren in Sapa, ronddwalen door Hanoi, cruisen in Halong Bay
- fietsen langs de tombes rond Hue
en nog veel meer...hihi
- voor jullie natuurlijk: (kite) surfen rond Mui Ne beach, of Na Trangh!

Heel veel plezier en een goede reis!

Gr. Patricia

mem Gela

Goei berjuchten fan de Philipijnen. It is genieten geblazen sa te hearen.
Ik bin beneid of jim no al yn Vietnam binne.
túten fan henm ( jeng is tapasliker )

Karin Nesvadba

Wat een geweldige foto's van de Tao expeditie.
Als jullie dit lezen zitten jullie in Vietnam.
Gaan jullie ook nog naar Halong Bay? Heb ik weleens op tv gezien, lijkt me heel mooi om met een boot door heen te varen. Kijk uit naar jullie volgende reisverslag.
Liefs van ons drieën HKT