Laos en the Gibbon Experience

Na het rustige Cambodja belanden we in Thailand. Na de grens gepaseert te zijn, moeten we meteen wennen aan het tempo van de minibus die ons naar Bangkok brengt. Na de dirtroads, bergweggetjes en 50km wegen racen we aan de linkerkant over een tweebaans snelweg.

We hebben niet veel tijd voordat we naar Laos vertrekken en shoppen een dag in de grote stoppingcenters, proberen wat elektronica te scoren in de drie verdiepingen tellende elektronicastore en genieten van de bagels met roomkaas in de nep Subway. Het is fijn om sinds tijden overal snel te zijn en niet afhankelijk te zijn van de bus want in Bangkok rijden er gewoon een metro, trein, veerboten en de skytrain. We besluiten om nog een paar dagen te genieten van zon, zee en strand op het eiland Ko Samet voordat we de bergen opzoeken.

De Thaise nachttrein brengt ons richting Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Vientiane is rustig..en we vertrekken naar Vang Vieng. Vang Vieng kenden we al van de shirtjes ‘ into the tubing’ die door heel Azië heen worden gedragen. In dit dorp gaan vooral de Engelsen en Australiërs helemaal los met het tuben door de rivier, oftewel het stoppen bij elke bar en het drinken van ‘happy’ shakes. Er lopen veel toeristen rond met verbonden voeten of hoofden.

Maar er is meer te doen..en wij gaan klimmen. Van onze indoor cursus is niet veel meer blijven hangen en na vijf klimmen hebben we dan ook verzuurde armen en benen en de smaak te pakken! Verder is de omgeving erg mooi en bezoeken we wat grotten waar we met onze gids doorheen tijgeren. De dag wordt beloond met een sprong in de Blue Lagoon, een echte afkoeler want het water is ijskoud!

Een lange rit van elf uur door een filmscene, met bomen begroeide bergen, zonsondergang en op de achtergrond het geluid van zingende vogeltjes en 1 wc stop langs de weg rijden we naar Luang Prabang.

Dit is zeker een van de mooiste steden die we tot nu toe hebben bezocht. De Frans Koloniale stijl, de vele tempels en de Mekong rivier geven de stad een sfeervolle en gezellige sfeer. ‘s Ochtend om 5.00 staan we op om de processie van de monniken te zien. Bij zonsopgang lopen monniken langs huizen om voedseloffers op te halen.

Eindelijk is het dan zover… We reizen naar het noordwesten van Laos voor de Gibbon Experience. Drie dagen en twee nachten hiken, ziplinen door boomtoppen en slapen in een treehouse. We hadden geluk want we zaten in de nieuwste boomhut met drie verdiepingen met twee andere leuke stelletjes uit Oostenrijk en de USA. Elke ochtend werden we gewekt met het zingen van de Gibbons waarna we met telelens zwarte, bruine en jonge Gibbons hebben gespot.

‘s Middags hiken we van treehouse naar treehouse en ziplinen we rond. Effen wat anders dan in het speeltuintje om de hoek. Er zijn lijnen van 500 meter lang waarbij je hoog boven de dalen zweeft.

Na dit avontuur reizen we door naar het noorden van Thailand, Chang Mai.

bregtje

heerlijk! Zon, strand, zee, bergen, grotten, steden, cultuur, alles dus. Ik ga je snel lang mailen. Nu eerst carnaval. X

Veronique

Wauw wat een heerlijk avontuur weer. Geweldig zo dicht bij de Gibbons te zijn lijkt me! Is het nog geen tijd voor een paradijslijk wit strandje? Of duiken jullie verder het avontuur in?
(Na jullie vorige reisverhaal had ik trouwens m'n lara croft game voor de ps2 weer eens uit de kast gehaald. Je moet toch wat met al deze sneeuw. :-)) liefs!

Annieeeee

jaaa, weer een update van jullie avonturen, leuk!! Jeetje, die boomhut, te gek zeg. Je moet geen last van hoogtevrees hebben, zou geen oog dicht doen! Nog heel erg bedankt voor jullie kaartje, superleuke verrassing! Had Deb gelijk smsje gestuurd, maar of die is aangekomen???
Geniet, geniet, geniet!!!
dikke kus

Karin Nesvadba

Tjeetje, ik ben er even voor gaan zitten want had al een tijdje verzaakt jullie verslag te lezen, wat een geweldige belevenissen. Vooral de Killing Fields, wat heftig zeg. Nu in Thailand, dat is zo te lezen veel Westerser georiënteerd. Nou lieverds hier ziet de wereld er heel anders uit; wit, koud en in de ban van de Olympische Winterspelen. Met 1 gouden, 1 zilveren en 1 bronzen medaille. We hopen op nog meer.
Ik ga de keuken weer in, heb net een pan snert gemaakt. Tja weer wat anders dan soto. Dikke kus namens ons drietjes. Huib, Karin en Troy