Zuidereiland

‘John Lennon’, ons busje van Wicked campers, krijgt nog een paar nieuwe sloffen als de monteurs horen dat we Hollanders zijn. Klaar om zes weken als onze knapzak op wielen fungeren rollen we met ‘John’ bibberend van de kou het land van de kiwi’s en van oorsprong mensenetende Maori in.

Onze kennis vooraf:…Zuidereiland is pretty Scenic (kaakvallend mooi)…en het Noordereiland daar is de actie….Wat we ons niet hadden gerealliseerd is dat het Zuidereiland nogal dicht bij Antarctica ligt en daar warmt de zon de boel wat minder op….rillen met die bruine Azië billen.

In ‘New Zealand’, zoals de knauwende Kiwi’s (Engelse setllers) hun land noemen, is het elke bocht in de weg alsof je een ander sprookje binnenrolt. Ooit bevolkt door Kiwi-achtige loopvogels van 280 kilo (uitgeroeid door de Maori) en tijdens de dinosaurus-outwiping-komet bijzonder in tact gebleven. Dat laatste is vooral te zien aan de varenbossen, oeroude bomen en met mosbegroeide watervallen. We rijden door teletubbiegroenbobbelland golfmatkaal geknabbeld door de 40.000.000 scheeflopende schaapjes. Om de bocht wacht echter een nieuw sprookjesbocht met kraakheldere stroompjes en machtige grijze bomen die uit de wolken om laag lijken te groeien. Linksom is echter een slingerende kustweg met rauwe groenrode pannenkoekrotsen waaronder zeeleeuwen en huilertjes tikkertje spelen in poeltjes. Tanken moet bijna in elk stadje...want er zijn er zo weinig. Stadjes doen denken aan Amerikaanse cojbojdorpen met saloondeuren. Hier en daar een Hollandse molen om iedereen in de war te brengen. Dan rijden we weer langs gletsjers en gefotoshoptblauwe meren naar machtige gebergten, die van die buurjongen die er vroeger met zijn elektrische treintjes doorheen reed, afstanden en afmetingen fnuiken hier....omdat je zo ver kunt kijken in deze absurd heldere blauwe hemel. Lelijke foto’s maken lijkt onmogelijk. Dog sommige dagen voelen we ons gewoon thuis vanwege de miezerregen en grijze Noordzee-achtige kustlijnen.....vaak echter gauw vergeten door Hawaiiaanse omstandigheden om die volgende bocht.

Ons Lord of the Rings verhaal begint dus in Christchurch en gaat via Dunedin en vele omslingeringen naar het zuidelijkste puntje om dan via de natte westkust omhoog te kronkelen. Hoogtepuntjes zijn Queenstown en Wanaka...waar je je lol en je geld op kunt qua actiesporten en adrenalinetours. De fjorden van Milford Sounds brengen ons in de sprookjessfeer van Middle Earth. We beklimmen vervolgens de Frans Josef gletsjer en raken shocked in het Abel Tasman park. Als deze fijne vriend nou iets meer kanonnen had gehad dan spraken die Maori hier Nederlands. Heb je een paar dagen voor NZ....moet je hier heen. Bekijk de foto’s maar. Epic.

Onze overtocht naar de Noord doen we vanaf Picton....maar da’s weer een ander verhaal.

siets

Nu ben ik toch echt STINKEND jaloers, wat een machtig landschap zeg, wauwie. heerlijk wat een vrijheid straalt het uit. hebben jullie echt nog xin om in ons mini-volgebouwde-overgestresste-platte-egoistische-ikkerlandje terug te komen? nou ja voor ons dan.... misschien toch? Missen jullie, maar ja wij missen ook wel erg veel als je de foto's en verhalen zo zien/lezen.
Lenthe is al aan het communiceren met blabla taal ipv huilen en Storm mist z'n grote oom om mee te surfen, kastelen en dino's te bekijken en boerenkool mee te eten.

geniet, voor je t weet zit je weer hier !!! maar gelukkig hier gaat alles goed hahahaha

kus us